Info voor/over vrijwilligers
Stichting Speel-o-theek Wobbel organiseert 2x per jaar de Wobbelbeurs in Bunnik: 1x in het voorjaar en 1x in het najaar. Dit kunnen we niet zonder onze vrijwilligers. Wanneer je overweegt je aan te sluiten: hieronder vind je antwoord op de meestgestelde vragen rondom de beurs. Het kan zijn dat er dingen per beurs iets verschillen (door bijv. corona-maatregelen). Ook tijden kunnen hierdoor afwijken. Als dit het geval is, brengen we onze vrijwilligers, verkopers en bezoekers zo goed en zo snel mogelijk op de hoogte.
Waarom beursvrijwilliger worden
Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de beurs. Per keer zijn er ongeveer 50 mensen nodig. Zonder zou de Wobbelbeurs niet kunnen bestaan. Daarom krijg je als vrijwilliger een aantal voordelen t.o.v. de gewone bezoeker:
-
Nadat de beurs is opgebouwd, mag je als eerste shoppen*
-
Als thuis blijkt dat er toch iets niet naar wens is, mag je het zaterdag ruilen (voordat de beurs start)
-
Je bent altijd verzekerd van een verkoopnummer
-
Je mag een extra krat kleding inbrengen. Meer mogelijke inkomsten dus!
-
Tijdens- en na de opbouw van de beurs en op de dag zelf, staat er catering tot je beschikking
* Help je alleen op zaterdagmiddag mee? Dan mag je komen VIP-shoppen op zaterdagochtend, voordat de deuren opengaan.
Wat wordt er van je verwacht als vrijwilliger?
Per beurs kun je je opgeven als vrijwilliger. Je werkt in principe op 2 dagdelen*: op vrijdagavond bouwen we met iedereen de beurs op. Daarnaast werk je op zaterdag 1 dagdeel. Welk dagdeel dit is, bepaal je zelf bij je inschrijving.
* Dit jaar (2023) zijn we een pilot gestart (met een beperkt aantal plaatsen): het is mogelijk om alleen op zaterdagmiddag te helpen. Ideaal als je al weet dat je vrijdagavond verhinderd bent.
Hoe ziet de opbouw van de beurs eruit?
We bouwen de beurs op vrijdagavond op, één dag voor aanvang van de beurs. Hiervoor verzamelen de vrijwilligers zich om 18.30 uur bij Partou in Bunnik. Let op: de Partou-locatie heet Camminghalaan maar de entree van het gebouw ligt aan de zijkant, aan de Pastor Heggelaan.
De activiteiten van die avond bestaan uit:
-
het uitruimen van ruimtes
-
het klaarzetten van de kledingrekken + tafels om kleding uit te stallen
-
aannemen en sorteren van kratten
-
het beoordelen en selecteren van kleding
-
het inruimen van de rekken en tafels met kleding
Goed om te weten dat er altijd aan de interne mens wordt gedacht. Snacks en drinken worden ter plaatse verzorgd. Omdat het aantal vrijwilligers en de hoeveelheid spullen kan verschillen per beurs, kan de eindtijd variëren. Hoe meer handen, hoe lichter het werk!
Hoe ziet de beursdag eruit?
De verkoop zelf vindt plaats op zaterdagochtend tussen 8.30 en 12 uur. Vrijwilligers die ingedeeld zijn in de 1e shift, worden die ochtend om 8.15 uur verwacht. Rond 11.30 u komen nieuwe vrijwilligers, zij beginnen alvast met het uitsorteren van kleding en zorgen voor de afbouw van de beurs. Elke vrijwilliger krijgt een speciaal t-shirt van de organisatie. Zo zijn vrijwilligers zichtbaar voor de kopers.
Als vrijwilliger word je ingedeeld in een team. Dit team verzorgt een van de volgende activiteiten:
-
toezicht houden in de verkoopruimten
-
bezetten kassa’s (laptops waarop een kassaprogramma staat)
-
pinautomaat bedienen
-
catering (voor de vrijwilligers)
-
na 12 uur kleding van rekken halen en kledingrekken opruimen
Hoe komt de beurs tot stand?
De beurscommissie van de Wobbelbeurs bestaat momenteel uit 10 vrijwilligers. Zij zijn de motor achter het evenement en zorgen dat alles goed voorbereid wordt. Zo verloopt alles zo soepel mogelijk tijdens de opbouw en de beursdag. Denk hierbij aan vergunningen, locatie, werving van- en communicatie met vrijwilligers, de organisatie van logistiek en faciliteiten. Omdat er veel moet gebeuren, hebben we altijd behoefte aan extra hoofden en handen in aanloop naar de beurs. Vind je het leuk mee te denken en/of heb je ervaring in een bepaald vakgebied? Je kunt je het hele jaar door aanmelden als commissielid.