top of page

Info voor/over vrijwilligers

Stichting Speel-o-theek Wobbel organiseert 2x per jaar de Wobbelbeurs in Bunnik: 1x in het voorjaar en 1x in het najaar. Dit kunnen we niet zonder onze vrijwilligers. Wanneer je overweegt je aan te sluiten: hieronder vind je antwoord op de meestgestelde vragen rondom de beurs.

Vrijwilligers kunnen zich voor de aankomende beurs aanmelden vanaf 29 januari 2024. Je vindt vanaf die datum de beschikbare shifts op de homepage

 

Het kan zijn dat er dingen per beurs iets verschillen. Ook tijden kunnen hierdoor afwijken. Als dit het geval is, brengen we onze vrijwilligers, verkopers en bezoekers zo goed en zo snel mogelijk op de hoogte. 

Waarom beursvrijwilliger worden

Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de beurs. Per keer zijn er ongeveer 50 mensen nodig. Zonder zou de Wobbelbeurs niet kunnen bestaan. Daarom krijg je als vrijwilliger een aantal voordelen t.o.v. de gewone bezoeker: 

  • Nadat de beurs is opgebouwd, mag je als eerste shoppen

  • Als thuis blijkt dat er toch iets niet naar wens is, mag je het zaterdag ruilen (voordat de beurs start)

  • Je bent altijd verzekerd van een verkoopnummer

  • Je mag een extra krat kleding inbrengen. Meer mogelijke inkomsten dus!

  • Tijdens- en na de opbouw van de beurs en op de dag zelf, staat er catering tot je beschikking.

Wie kan er meehelpen?

Iedereen is welkom om mee te helpen als vrijwilliger. Er zijn een aantal zaken waar jij als vrijwilliger en wij als organisatie rekening mee houden: 

  • Vrijwilligers vanaf 15 jaar moeten een eigen aanmelding doen via de website;

  • Vrijwilligers jonger dan 18 jaar mogen alleen helpen onder begeleiding van een volwassen vrijwilliger; 

  • Lichamelijke- of geestelijke klachten? Geef dit aan bij de organisatie via e-mail. Wij kijken dan of er een geschikte plek op de beurs gevonden kan worden waar je zoveel mogelijk klachtenvrij kunt werken.

Wist je dat: de Wobbelbeurs een plek is waar middelbare scholieren hun uren kunnen maken voor maatschappelijke stage? Serieuze kandidaten kunnen een e-mail sturen naar de organisatie.

Wat wordt er van je verwacht als vrijwilliger?

Per beurs kun je je opgeven als vrijwilliger. Je werkt altijd op 2 dagdelen: op vrijdagavond bouwen we met iedereen de beurs op. Daarnaast werk je op zaterdag 1 dagdeel. Welk dagdeel dit is, bepaal je zelf bij je inschrijving. Per shift zijn er een bepaald aantal plekken beschikbaar. Hierbij geldt: vol = vol. Zo zorgen we ervoor dat we de hele dag voldoende ondersteuning hebben voor de beurs. 

Kan ik ook één dagdeel meehelpen?

We krijgen regelmatig de vraag of je ook alleen op vrijdagavond mee kan helpen. We zijn ons bewust dat zaterdag voor veel mensen een dag is met verplichtingen o.a. zorg, sport, kinderen en/of werk. Tegelijkertijd willen we dat iedere vrijwilliger onder dezelfde voorwaarden profiteert van de voordelen in ruil voor hun tijd: de extra krat, VIP-shoppen en een gegarandeerd verkoopnummer.

 

Dat maakt dat we iedereen vragen op vrijdag én zaterdag een shift te draaien, als je gebruik wilt maken van deze voordelen. Dit voorkomt scheve verhoudingen. 

Hoe ziet de opbouw van de beurs eruit?

We bouwen de beurs op vrijdagavond op, één dag voor aanvang van de beurs. Hiervoor verzamelen de vrijwilligers zich om 19.00 uur bij Partou in Bunnik. Let op: de Partou-locatie heet Camminghalaan maar de entree van het gebouw ligt aan de zijkant, aan de Pastor Heggelaan.

 

De activiteiten van die avond bestaan uit:

  • het uitruimen van ruimtes

  • het klaarzetten van de kledingrekken + tafels om kleding uit te stallen

  • aannemen en sorteren van kratten

  • het beoordelen en selecteren van kleding

  • het inruimen van de rekken en tafels met kleding

 

Goed om te weten dat er altijd aan de interne mens wordt gedacht. Snacks en drinken worden ter plaatse verzorgd. Omdat het aantal vrijwilligers en de hoeveelheid spullen kan verschillen per beurs, kan de eindtijd variëren. Hoe meer handen, hoe lichter het werk!

Hoe ziet de beursdag eruit?

De verkoop zelf vindt plaats op zaterdagochtend tussen 8.30 en 12 uur. Vrijwilligers die ingedeeld zijn in de 1e shift, worden die ochtend om 8.15 uur verwacht. Wanneer je niet in de eerste shift ingedeeld bent, verwachten we je niet in het gebouw. Er kan niet worden geshopt. Dit is alléén mogelijk op vrijdagavond. 

 

Na instructie gaan we meteen aan de slag. Rond 11.30 u komen nieuwe vrijwilligers, zij beginnen alvast met het uitsorteren van kleding en zorgen voor de afbouw van de beurs.

 

Elke vrijwilliger krijgt een speciaal geel t-shirt van de organisatie. Zo zijn vrijwilligers zichtbaar voor de kopers. 

 

Als vrijwilliger word je ingedeeld in een team. Dit team verzorgt een van de volgende activiteiten:

  • toezicht houden in de verkoopruimten. Per ruimte wordt één coördinator aangewezen. Die persoon is verantwoordelijk voor de opstelling van de verkoopwaar in de ruimte;

  • bezetten kassa’s (laptops waarop een kassaprogramma staat);

  • pinautomaat bedienen;

  • catering (voor de vrijwilligers);

  • na 12 uur: kleding van rekken halen, sorteren voor ophalen, kledingrekken opruimen en ruimtes in originele staat herstellen.

Hoe komt de beurs tot stand?

De beurscommissie van de Wobbelbeurs bestaat momenteel uit 10 vrijwilligers. Zij zijn de motor achter het evenement en zorgen dat alles goed voorbereid wordt. Zo verloopt alles zo soepel mogelijk tijdens de opbouw en de beursdag. Denk hierbij aan vergunningen, locatie, werving van- en communicatie met vrijwilligers, de organisatie van logistiek en faciliteiten. Omdat er veel moet gebeuren, hebben we altijd behoefte aan extra hoofden en handen in aanloop naar de beurs. Vind je het leuk mee te denken en/of heb je ervaring in een bepaald vakgebied? Je kunt je het hele jaar door aanmelden als commissielid. Stuur ons gewoon even een mailtje op wobbelbeursbunnik@gmail.com.

bottom of page